بازگشت به وبلاگ

آشپزخانه خود را با کاشت سبزی هایی که در تمام طول سال زیر نور آفتاب یا زیر نور چراغ رشد می کنند، آراسته کنید.

چند برگ ریحان تازه یا یک ساقه رزماری تازه روی ماکارونی، کنار مرغ و گوشت برای مزه دار کردن و… طعم هر غذایی را تقویت می کند. کاشت سبزی و صیفی جات اصلا دشوار نیست. تمام آنچه که برای کاشت سبزی در خانه نیاز دارید مواد اولیه مناسب، گلدان کاشت سبزی و یک برنامه قابل اجرا است.

به یاد داشته باشید، اگر نمی توانید یا نمی خواهید به فروشگاه بروید، می توانید تقریباً هر آنچه که برای کاشت سبزی در خانه نیاز دارید به صورت آنلاین سفارش دهید.

کاشت سبزی در خونه

مرحله اول: انتخاب گلدان کاشت سبزی 

با استفاده از گلدان، می توانید کاشت سبزی تازه را در مکان های مناسب مانند ایوان، عرشه یا پیشخوان آشپزخانه خود انجام دهید.

جنس گلدان های شما می تواند متفاوت باشد. سفالی، چوبی، پلاستیکی و فلز همه گزینه هایی هستند که می توانید انتخاب کنید. مهمترین چیز این است که زهکش کافی را داشته باشند. هر گلدان یا ظرفی که استفاده می کنید باید آب اضافی را بتواند خارج کند، به همین دلیل است که اکثر ظرف های کاشت سوراخ هایی در انتهای خود دارند.

گلدانی را انتخاب کنید که با اندازه گیاهانی که رشد می کنند، مطابقت داشته باشد.خیلی بزرگ یا خیلی کوچک انتخاب نکنید. یک ظرف کاشت تنگ باعث می شود گیاهان شما به گلدان محکم شوند. این امر تغذیه آنها را مختل می کند، به آنها استرس می دهد یا حتی آنها را می کشد.

مرحله دوم: گیاهان خود را انتخاب کنید

اگراولین باری است که میخواهید این کار را امتحان کنید، از روش ساده شروع کنید. جعفری، نعناع و ریحان گزینه های خوبی برای پرورش در گلدان هستند. همه آنها تمایل به رشد بی رویه دارند و با برداشت مکرر مشکلی ندارند. بسیاری از گیاهان را می توان از قلمه نیز شروع کرد. به عنوان مثال ریحان و نعناع به راحتی در یک لیوان آب ریشه دار می شوند در اینجا چند نمونه از انواع گیاهان اصلی و ویژگی های آنها را ذکر می کنیم.

کاشت سبزیجات

 

ریحان (Basil)

ریحان نسبتاً آسان برای رشد، مکانهای آفتابی را ترجیح می دهد. همچنین در خاک غنی که آبیاری خوبی دارد بهترین عملکرد را دارد.

نعناع (Mint)

با نرخ رشد تهاجمی، نعناع در گلدان مخصوص خود و روی زمین بهترین رشد را دارد. نعناع می تواند سایه را تحمل کند اما زیر نور شدید خورشید رشد بهتری دارد.

ارگانو (Oregano)

این گیاه دارای برگهای کوچک و خوش طعم است. به آفتاب کامل و زهکشی زیاد نیاز دارد. پونه کوهی (ارگانو) یک گیاه چند ساله است.

جعفری (برگ تخت) (Parsley)

سرآشپزها جعفری برگ تخت را به جعفری فرفری ترجیح می دهند زیرا طعم بیشتری دارد. جعفری بهترین عملکرد را در خاک مرطوب و زهکشی خوب دارد و می تواند در مناطق سایه دار رشد کند.

آویشن (Thyme)

این گیاه دارای برگهای معطر زیادی است و آب کمتری را ترجیح می دهد. شما باید آویشن را در معرض نور کامل خورشید و خاک دارای زهکشی خوب قرار دهید.

رزماری (Rosemary)

برگهای رزماری بسیار معطر هستند. این گیاه به آب و هوای خنک با مقدار زیادی آفتاب و خاک مرطوب (نه خیس) نیاز دارد. همچنین بهتر است رزماری را برای زمستان به داخل خانه بیاورید.

 

مرحله سوم: بذرها را فراموش کنید، از نهال استفاده کنید

اگر قبلا این کار را نکرده اید، فکر کاشت بذر را از سرتان بیرون کنید. این کار دو تا سه هفته در زمان رشد شما صرفه جویی می کند و شانس شما را برای برداشت موفقیت آمیز افزایش می دهد.

مرحله چهارم: برای کاشت سبزی در خانه خاک مناسب انتخاب کنید

وقتی زمان کاشت سبزی فرا رسید، از خاک گلدان استفاده کنید، نه خاک باغ! خاک گلدان باعث تخلیه موثرتر آب می شود. خاک گلدان سبک تر و متخلخل است، در حالی که خاک باغ متراکم است و رطوبت داخل گلدان را مسدود می کند.

مرحله پنجم: مراقبت و برداشت سبزی ها

مراقبت مداوم و منظم از گیاهان برای رشد لازم است. این به این معناست که شما باید آنها را بر اساس یک برنامه ثابت آبیاری کنید. همچنین باید اغلب آنها را برداشت کنید، زیرا این کار آنها را برای رشد جدید ترغیب می کند.

سبزی

کاشت سبزی زیر نور خورشید یا زیر نور چراغ؟

زیر نور طبیعی:

پنجره های رو به جنوب در طول روزهای کوتاه و خنک زمستانی، درخشان ترین نور و بیشترین ساعت آفتاب را دارند. انتخابهای خوبی برای این مکانها گیاهانی هستند که در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند رزماری، آویشن ، ریحان و ارگانو رشد می کنند. پنجره های رو به شرق و غرب حدود شش ساعت در صبح یا بعد از ظهر نور خورشید دریافت می کنند، اما پنجره های شرقی خنک تر می مانند. برگ هایی نظیر نعناع، جعفری ، پیازچه که با نور کمتری رشد می کنند و دمای سردتر را ترجیح می دهند، انتخاب های مناسبی به نظر می رسند.

زیر نورهای مصنوعی (چراغ):

چراغ های که برای رشد گیاهان ساخته شده اند برای همه گیاهان ایده آل هستند. گیاهان را در فاصله کمی از لامپ ها قرار دهید یا دستورالعمل های ارائه شده با چراغی که خریداری کرده اید را اجرا کنید. با روشن کردن چراغها برای 12 تا 16 ساعت در روز می توانید برای گیاهان نور فراهم کنید. در صورت لزوم با توجه به نیاز گیاهی که پرورش می دهید ساعت روشنایی را تنظیم کنید.

 

دیدید که کاشت سبزی در خانه اصلا سخت نیست و فقط به حوصله و مواد اولیه نیاز دارد. برای اینکه با دیگر روش های کاشت محصولات آشنا شوید می‌‌توانید مقاله ما در خصوص 5 ترفند کاشت سبزیجات در خانه و آموزش کاشت گوجه در بطری نوشابه را مطالعه کنید. البته که مقاله نگهداری سبزی در خانه حتما به کارتان می آید. از اینکه با ما همراه بودید ممنونیم.

بازگشت به وبلاگ