بازگشت به وبلاگ

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سبزیجات خانگی به دلیل سالم بودن آن ها علاقه بیشتری دارید، این مطلب مناسب شماست. کاشت سبزی در محیط زندگی، لذت خاصی به اعضای خانواده می‌بخشد. عطر و بوی سبزی ها باعث شادابی و آرامش اهل خانه می شود. چیدن سبزی های تازه‌ای که خودتان کاشته‌اید، در کنار وعده های غذایی، انرژی مضاعفی به روح و جسم می‌رساند. نور کافی، آبیاری منظم و خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در گلدان از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. با ادامه مطلب همراه سبز منظر باشید تا با ویژگی‌های خاک مرغوب و ترکیبات آن آشنا شوید.

شرایط نگهداری و کاشت سبزی ها در خانه

قبل از هر کاری یک فضای ایده آل برای گذاشتن گلدان های سبزی انتخاب کنید. تراس، بالکن یا کنار پنجره نورگیر بهترین فضا برای رشد سبزی ها محسوب می شوند. شما می توانید سبزی هایی مانند شاهی، ریحان، جعفری، تربچه، شوید، گوجه یا خیار را به راحتی بکارید. به شرط اینکه در تمام مراحل رشد آنها حوصله، دقت کافی و نظارت روزانه داشته باشید. ظروفی مثل گلدان های سفالی یا پلاستیکی و باکس های چوبی برای کاشت سبزیجات مناسبند. بهتر است از گلدان های کم عمق و مستطیلی شکل استفاده کنید. عوامل مؤثر در رشد گیاهان و به ویژه سبزی های خانگی عبارتند از :

  • نور

بعضی از سبزی ها در مکان هایی که سایه دار هستند تنها با دریافت 3 – 6 ساعت نور خورشید قادر به رشد می باشند. اما برخی دیگر به نور مستقیم آفتاب به مدت 6 تا 8 ساعت نیاز دارند. اسفناج، کلم ها، ترب، تره فرنگی، هویج، نخود فرنگی، سیب زمینی، ریواس و شلغم جزء سبزی های سایه دار محسوب می شوند. فلفل، گوجه فرنگی، کدو، خیار و خربزه در مقابل نور زیاد خورشید رشد می کنند.

حواستان باشد فضای نگهداری سبزیجات مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. مراقب آفت های گیاهان مانند شته ها، کرم خاکی و حلزون باشید. مکان هایی که سایه بیشتری در طول روز دارند محل امنی برای زندگی این موجودات کوچک به شمار می روند. بهترین راهکار استفاده از پوست خرد شده دو عدد تخم مرغ برای جلوگیری از ورود آن ها به خاک گلدان سبزی ها می باشد.

  • آب و هوا

ابتدا پارچه ای نمدار را بر روی بذرهای سبزیجات قرار داده تا کم کم جوانه بزنند. سپس جوانه های تازه را در خاک بکارید. تعداد دفعات آبیاری سبزیجات در گلدان بسیار اهمیت دارد. بعد از کاشت بذرهای سالم در خاک، روزانه سه الی چهار بار با آبپاش به سبزی‌ها آب بدهید تا سطح خاک به طور کامل خیس شود. آبیاری با شلنگ یا ظروف دیگر به صورت مستقیم باعث فشار بیش از حد آب در داخل خاک خواهد شد. در نتیجه جوانه های سبزی به راحتی از آن بیرون نمی آیند.

سعی کنید آب دادن سبزیجات با فواصل زمانی منظم در طول ساعات شبانه روز انجام شود. البته ناگفته نماند که نوع سبزی و محیط در نحوه آبیاری تأثیرگذار است. آب و هوای خشک یا مرطوب در رشد سبزیجات نقش دارند. در فصل های گرم بهتر است آب دهی بیشتری به سبزی‌ها صورت بگیرد.

  • خاک

خاک مرغوب و با کیفیت از جمله عوامل مؤثر در رشد گیاهان محسوب می شود. یادتان باشد هر نوع خاکی برای سبزی های خانگی کاربرد ندارد. خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در گلدان حاوی مقدار زیادی نیتروژن، PH بین 6 یا 7، عناصری مانند روی، مس، آهن، منگنز، مواد آلی ضروری و مقاومت بالا در برابر تنش های محیطی و عوامل بیماری زا است. هر چقدر میزان مواد مغذی خاک بیشتر باشد سبزی های تازه، مقوی و باکیفیت تری برای اعضای خانواده برداشت می کنید. خاک گلدانی که تهیه می کنید نباید سنگ، علف هرز، چمن، جانوران آسیب زننده، توده‌های اضافی، قارچ و باکتری داشته باشد.

خاک های ترکیبی مانند لومی، ماسه ای، کودهای حیوانی با وزن سبک در فهرست خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در گلدان قرار می گیرند. خاک های ارگانیک، نرم و بدون بو، شرایط بهتری را برای رشد سبزی در آپارتمان ها فراهم می کنند. ریشه سبزیجات درون این نوع خاک به آرامی حرکت کرده، ساقه و برگ ها با سرعت بیشتری قد می کشند. از طرفی جذب کننده‌ای عالی برای نگهداری آب با مدت زمان زیاد در طول روز هستند. زهکشی، سمپاشی، چیدن منظم برگ ها و وجین کردن علف‌های هرز خاک مناسب برای کاشت سبزیجات در گلدان به مرغوبیت و تازگی بیشتر محصولات خانگی شما کمک می کند.

کلام آخر

زندگی آپارتمان نشینی انسان‌ها را مجبور به تحمل زندگی شهری و نیز دور ماندن از طبیعت سرسبز کرده داده است. به طور یقین عطر و طعم مدهوش کننده سبزی ها در محیط خانه، لحظاتی دلنشین را برایتان به ارمغان می آورد. شما می توانید خاک مناسب برای کاشت سبزیجات را در بسته بندی های متنوع و وزن های مختلف از فروشگاه ها و سایت های اینترنتی معتبر با قیمت مناسب خریداری کنید. اگر هم فکر میکنید فرصت کاشت سبزیجات را ندارید، می توانید از گلدان های سبزی آماده سبزمنظر که به زودی در وب سایت موجود می شوند، استفاده کنید.

بازگشت به وبلاگ