بازگشت به وبلاگ

غذای ارگانیک از دهه گذشته روند خوبی را در بین کشاورزان و مصرف‌ کنندگان داشته است. این روزها تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی می‌توانید غذای ارگانیک بخرید. اما بسیاری از مردم حتی دقیقاً نمی‌دانند که غذای ارگانیک چیست. در این مطلب از مجله سبز منظر بیایید با پنج نوع ماده اصلی از انواع محصولات ارگانیک و مزایای آن‌ها آشنا شویم.

غذای ارگانیک چیست؟

برای دریافت برچسب ارگانیک USDA، باید در تولید محصولات میزان استفاده از سموم دفع آفات را تا حد معینی محدود کرد و فقط از انواع خاصی از سموم دفع آفات استفاده شود. سایر مواد غذایی ارگانیک مانند لبنیات و گوشت، در صورت نیاز، باید بدون هورمون یا آنتی بیوتیک تولید شوند. از غذایی که به صورت غیرارگانیک رشد می‌کند به عنوان محصولات معمولی و مرسوم یاد می‌شود. غذای معمولی ممکن است در یک محدودیت قانونی آزادتر، حاوی سموم دفع آفات باشد. لبنیات و گوشت مرسوم ممکن است با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های مورد تأیید USDA تولید شود.

انواع محصولات ارگانیک

وقتی به انواع محصولات ارگانیک فکر می‌کنید، احتمالاً ذهن شما ابتدا سراغ میوه و سبزیجات می‌رود. گرچه ممکن است رایج‌ترین پیشنهادات ارگانیک میوه‌ها و سبزیجات باشند، اما خوردن لبنیات، گوشت، ماهی و غذاهای دریایی ارگانیک نیز مزایایی دارد. همه این نوع غذاهای ارگانیک به راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است.

  • میوه‌های ارگانیک

میوه یکی از متداول‌ترین انواع محصولات ارگانیک است. میوه‌های معمولی تمایل به داشتن پسماند سنگین آفت کش‌ها دارند، که باعث می‌شود آن‌ها کاندید مناسبی برای انتخاب مواد آلی باشند. از آنجا که حشرات به بوی شیرین و میوه‌ای جذب می‌شوند، انتظار نداشته باشید که میوه ارگانیک شما “عالی” به نظر برسد و این در حالی است که کشاورزان بهترین محصول را برای فروش انتخاب می‌کنند. عدم وجود سموم دفع آفات به این معنی است که ممکن است روی پوست میوه‌ها لکه وجود داشته باشد.

  • سبزیجات ارگانیک

سبزیجات یکی دیگر از خریدهای رایج ارگانیک هستند. از آنجای که پوست آن‌ها اغلب خورده می‌شود، مستقیماً تحت اسپری‌های آفت کش قرار می‌گیرند. از جمله سبزیجاتی که جزو انواع محصولات ارگانیک هستند می‌توان به مواردی چون فلفل، مارچوبه، گوجه فرنگی و پیاز اشاره کرد. درست مثل میوه‌ها، سبزیجات ارگانیک نیز ممکن است در شکل ظاهری و پوست ناقص باشند، اما از نظر داخلی به همان اندازه خوشمزه باشند.

 

  • لبنیات ارگانیک

به تازگی لبنیات ارگانیک بسیار محبوب شده است زیرا حاوی مقدار بیشتری امگا 3 هستند. اما برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که این مقادیر بسیار ناچیز است. و ارزش واقعی شیر ارگانیک، ماست و پنیر در این است که گاوهایی که این محصولات از آن‌ها تهیه می‌شود نباید با هیچ گونه هورمون یا آنتی بیوتیک درمان شده باشند. خرید لبنیات ارگانیک همچنین می‌تواند به نفع محیط زیست باشد، زیرا اثر کربن کمتری دارد و باعث کاهش سموم دفع آفاتی می‌شود که به هوا و آب راه پیدا می‌کنند.

  • گوشت ارگانیک

گوشت ارگانیک از حیواناتی تهیه می‌شود که به آن‌ها هورمون داده نشده یا با سموم دفع آفات یا آنتی بیوتیک درمان نشده‌اند. از آنجا که به حیوانات هورمونی داده نمی‌شود که باعث رشد آن‌ها با سرعت غیر طبیعی یا از راه‌های غیر طبیعی شود، گوشت ارگانیک باریک‌تر و دارای بافت و طعم بهتری است. نگه داشتن گوشت بدون آنتی بیوتیک به معنای آن است که به حیوانات فضای بیشتری برای پرورش داده می‌شود و در تعداد کمتری نگهداری می‌شوند. این امر باعث کاهش شیوع بیماری‌ در بین آن‌ها می‌شود. این انر بدین معنی است که احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا برای شما و خانواده‌تان نیز کمتر است. همه این عوامل در تبدیل گوشت به یک نوع مهم از انواع محصولات ارگانیک نقش دارند.

  • ماهی و غذاهای دریایی ارگانیک

در مورد آنچه که ماهی و غذاهای دریایی را به محصولات ارگانیک تبدیل می‌کند، اختلاف نظر وجود دارد. به طور معمول، “ارگانیک” به این معنی است که غذا با سموم دفع آفات، آنتی بیوتیک یا هورمون‌ها درمان نشده باشند. اما وقتی صحبت از ماهی‌ها  و غذاهای دریایی می‌شود، اطمینان از اینکه آن‌ها با هیچ یک از این موارد ارتباط نداشته‌اند سخت است.

ماهی‌هایی که در مزرعه پرورش می‌یابند، برای کمک به آن‌ها در تولید مثل مؤثرتر، از یک رژیم غذایی بسیار خاص استفاده می‌کنند که این مورد با فلسفه محصول ارگانیک سازگار نیست. بنابراین، اتفاق نظر کلی این است که غذاهای دریایی و ماهی‌های وحشی به همان اندازه که به مواد آلی نزدیک می‌شوند‌، ارگانیک هستند.

لیست مواد غذایی ارگانیک و غیرارگانیک

با توجه به بالا بودن هزینه‌ها ممکن است نتوانید برای هر موردی که نیاز دارید، انواع محصولات ارگانیک را انتخاب کنید. خوشبختانه، گروه کاری محیط زیست (EWG) هر ساله دو لیست منتشر می‌کند که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید کدام محصول برای خرید ارگانیک بهتر است.

۱۲ محصول غیر پاک (Dirty Dozen)

“۱۲ محصول غیر پاک” به 12 نوع از میوه و سبزیجاتی گفته می‌شود که بیشترین پسماند سم را دارند و توسط کشاورزان معمولی کشت می‌شوند. در حالی که همه محصولات برای استفاده از سموم دفع آفات باید یک حد قانونی را رعایت کنند، این میوه‌ها و سبزیجات باید در اولویت خرید محصولات ارگانیک قرار گیرند. این لیست جدیدترین لیست منتشر شده توسط گروه EWG است:

  1. توت فرنگی
  2. اسفناج
  3. کلم پیچ
  4. شلیل
  5. سیب
  6. انگور
  7. هلو
  8. گیلاس
  9. گلابی‌
  10. گوجه فرنگی
  11. کرفس
  12. سیب زمینی

۱۵ محصول پاک (15 Clean)

EWG همچنین هر سال یک لیست از “15 محصول پاک” صادر می‌کند، که در آن 15 میوه و سبزیجات با حداقل مانده سموم دفع آفات ذکر شده است. اگرچه ممکن است این محصولات حاوی برخی سموم دفع آفات باشند، اما به طور کلی اولویت‌های کمتری برای خرید انواع محصولات ارگانیک در نظر گرفته می‌شوند. بسیاری از آنها دارای پوست سخت یا پوسته‌ای هستند که از اسپری‌های آفت کش محافظت می‌کنند.

  1. آووکادو
  2. ذرت شیرین
  3. آناناس
  4. نخود فرنگی
  5. پیاز
  6. پاپایاس
  7. بادمجان
  8. مارچوبه
  9. کیوی
  10. کلم
  11. گل کلم
  12. طالبی
  13. کلم بروکلی
  14. قارچ
  15. خربزه‌های شیرین

 

فواید و مزایای محصولات و مواد غذایی ارگانیک

تا زمانی که بودجه نامحدود و دسترسی بی پایان به غذاهای محلی وانواع محصولات ارگانیک نداشته باشید، باید تصمیم بگیرید که کدام غذاها را به صورت ارگانیک خریداری کنید و کدام یک را به طور متعارف پرورش دهید. در اینجا برخی از مزایای مثبت و منفی خرید مواد غذایی ارگانیک آورده شده است:

مزایای خرید غذاهای ارگانیک

تعدادی از مزایای خرید مواد غذایی ارگانیک عبارتند از:

  • بدون آفت کش، آنتی بیوتیک یا هورمون رشد
  • می‌تواند غنی از مواد مغذی باشند
  • به طور کلی طعم تازه‌تری دارند
  • برای محیط زیست بهتر هستند

پیش زمینه‌های خرید انواع محصولات ارگانیک

هنگام تصمیم گیری برای خرید مواد غذایی ارگانیک، چند اشکال نیز وجود دارد:

  • هزینه بالاتر
  • دسترسی محدود (از نظر تنوع یا مکان)
  • به دلیل وجود مواد نگهدارنده کمتر، ممکن است ماندگاری کمتری داشته باشند.

بنابراین اگر با توجه به بالا بودن هزینه‌ها بودجه کافی برای هرید انواع محصولات ارگانیک را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که تنها مواد غذایی موجود در لیست محصولات غیر پاک را به صورت ارگانیک تهیه کنید و یا با کاشت سبزیجات در گلدان از محصولات ارگانیک خودتان استفاده کنید.

 

بازگشت به وبلاگ